Közelednek az ünnepek. Egyre többen vannak, akik azon gondolkodnak, hogy mit is kell majd még bevásárolni, mit vegyenek anyunak, apunak, tesónak és másnak. Mi lesz majd a karácsonyi menü?

Reménykedünk abban, hogy minél stresszmentesebben tudjuk átélni az ünnepeket és minden meghitten szépen történik majd életünkben december második felében.

Sok esetben azonban pont ezek a nagy igyekezetek kergetnek bennünket bele abba, hogy már nem szépen és meghitten átélt ünnepek lesznek ezek a napok, hanem megtörve, fáradtan, energiaszegényen roskadunk le az ünnepi asztal mellé karácsonykor.

A legnehezebb dolog a mában élni, máshogy fogalmazva, a pillanatnak élni. Különösen mostanság, szinte mindenki azon veszi észre magát (ha észreveszi), hogy a napi rutinoknak él. Már azt sem vesszük észre, mi is történik körülöttünk, sőt, azt sem, mi zajlik testünkben és lelkünkben, annyira el vagyunk foglalva azzal, hogy megfeleljünk a napi feladatainknak.

Rengeteg időt szánunk arra, hogy reménykedünk, tervezünk, a múlt eseményein rágódunk, és ezzel elvágjuk magunkat attól, hogy a mának éljünk, és észrevegyük mi történik MOST.

Gondolj csak bele hogy is van ez?!
Legtöbbször csak bekapcsoljuk az robotpilótát, és csak úgy öntudatlanul sodródunk a mindennapok eseményeiben.
Hogyan éljük tudatosan mindennapjainkat?
Ahhoz, hogy tudatosan éljük mindennapjainkat meg kell látnunk mindent, ami bennünk és körülöttünk történik a jelen pillanatban, de úgy, hogy ezt nem értékeljük. Megfigyelünk, látunk.
Ez nem könnyű. Mikor bekapcsoljuk a robotpilótánkat a mindennapokban, nagyon gyakran tudattalanul, vagy megszokásból cselekszünk. Végülis, mondhatnánk azt is, hogy csak reagálunk a helyzetekre. A gondolataink is így működnek nagyon sokszor, hiszen mindent bekategorizálunk, mindent elemzünk, amit gondolunk, látunk, hallunk. Nem tudunk szabadon gondolkodni, rohanó, változó világunkban folyamatosan gátat szabnak és szabunk magunk is annak, hogy tudatosan éljünk. Ezek a rögzült minták, helyzetek okozzák nagyon gyakran a stressz gyökereit.

A tudatosságot lehet fejleszteni különböző technikákkal, meg tudjuk tanítani testünket és elménket arra, hogy kapcsolja ki azt a robotpilótát, és ezzel kezünkbe tudjuk venni saját életünket. Megtanulhatjuk tudatosan látni önmagunkat, gondolatainkat, testünket, érzelmeinket attól függetlenül, hogy az kellemes vagy éppen kellemetlen érzetet kelt is bennünk és így sokkal jobban fogjuk tudni kezelni a stresszes helyzeteket életünkben.

A tudatosság tanulható! Hogy hogyan? Meg kell tanulni egyszerre csak egy dologra fókuszálni, figyelni és ezt kell gyakorolni. Gyakorolni sokszor.
Természetesen nem azt mondom, és nem állítja senki, hogy ha megtanulsz odafigyelni, akkor majd megoldódik az összes nehézség az életedben, de sokkal egyszerűbb meglátni a stresszokozókat és problémákat úgy, ha tiszta tudattal állsz hozzájuk.

Ha megtanulod tisztán, ítéletmentesen látni a helyzetet, érzéseidet, sokkal könnyebben fogsz tudni reagálni az életed különböző helyzeteire, elkezdhetsz más mintákat felépíteni, más módon reagálni ugyanazokra a helyzetekre, mint korábban.

Vannak gyakorlatok, amiket pár perc alatt megtehetsz a mindennapjaidban, úgy, hogy közben folytatod mindennapi tevékenységeidet:

  • Meditálj:A meditációnak rengeteg fajtája létezik, itt leírok egy nagyon egyszerűt. Pár perc naponta és bárhol el tudjuk végezni, akár munkahelyen is ebédszünetben.Helyezkedjünk el kényelmesen. Csukjuk be a szemünket. Lélegezzünk természetesen, és minden egyes lélegzési ciklusnál fordítsuk figyelmünket egy másik testrészére, észrevéve az ottani változásokat a levegővétel következtében: a mellkas emelkedését és süllyedését; a has mozgását; a levegő ki és beáramlását az orrlyukakon
  • Reggeli ébredés-észlelés:Amikor reggel felébredsz, mielőtt felkelnél az ágyból, figyelj a légzésedre. Vegyél néhány jó mély lélegzetet. Érezd, hogy vagy. Itt és most!
  • Észleld a testedAmikor leülsz, gyalogolsz, lefekszel, vagy bármi mozgást végzel, figyelj a testedre. Amikor gyalogolsz, figyeld meg a lépéseidet, érezd amint a sarkad eléri a talajt és továbbgördülsz a talpadon.
  • Főzés közben:Ne csak rutinszerűen főzz valamit, még akkor sem ha már ezerszer megcsináltad ugyanazt. Próbáld meg észrevenni, hogy most mennyivel szebb a zöldség, más illata van az ételnek, szebb színű a cékla, stb.
  • Evés közben:
    Figyelj oda mit eszel és hogyan. Rágj meg minden falatot jól, figyelj az ízekre, az étel színére, állagára, illatára.
  • Figyelj, hallgass:
    Amikor találkozol valakivel, hallgasd meg mit mond, figyelj oda rá, hátha valami olyat mond amiből tanulhatsz valamit. Mindenki másként látja a dolgokat ne feledd.
  • Húzd ki magad:Amikor sorban állsz vagy vársz valakire, húzd ki magad, figyeld meg hogyan tartod magad, milyen a tartásod.
  • Próbálj meg minden cselevésedre tudatosan figyelni a nap folyamán.Gyakorold a pillanat megélését és nemsokára a tudatosság is rutinná válik életedben, de ez már egy egész más rutin!

Élj a mának!

Legközelebb leírok pár energetizáló, stresszmentesítő gyakorlatot is, melyek segítenek átvészelni az ünnepi rohanás pillanatait!